You are here

SUPRAÎNCĂRCARE - SARCINĂ PE ROATĂ CĂRUCIOR

SUPRASARCINĂ - Orice sarcină pe cârlig mai mare decât sarcina nominală.

DIAMETRU PRIMITIV - Distanţa măsurată prin centrul unui tambur sau al unui scripete  dintre centrele unui cablu trecut pe la periferia tamburului sau a scripetelui.

FRÂNARE PRIN CONTRACUPLU - Operarea unui controler de aşa manieră încât polaritatea tensiunii de linie a motorului sau secvenţa de faze să fie inversată înainte de oprirea rotaţiei motorului, realizându-se astfel un contracuplu care acţionează ca forţă de frânare.

RELEU DE FRÂNARE - Un releu de curent, utilizat la panoul de control al unui pod sau al unui cărucior, care detectează curentul din circuitul secundar al unui motor de curent alternativ şi limitează contracuplul motorului la primul punct de control, până la oprirea rotaţiei motorului. La un panou de curent continuu, releul îndeplineşte aceeaşi funcţie, stabilind un circuit de detecţie brevetat la armătura motorului. (Denumit uneori releu anti-frânare.)

ŞINĂ DE POD - Şina susţinută de grinzile podului, pe care se deplasează căruciorul.

CALE DE RULARE ŞINĂ - Şina susţinută de traversele căii de rulare pe care se deplasează macaraua.

CAPĂT DREAPTA - Piese sau dimensiuni situate în partea dreaptă a deschiderii, cu privitorul poziţionat cu faţa la partea cu grinda motoare a macaralei.

TENSIUNE SECUNDARĂ - Tensiunea indusă de circuit deschis într-un rotor bobinat cu inele colectoare cu motorul oprit, măsurată peste inele colectoare, cu o tensiune nominală aplicată la înfăşurarea primară (statorică).

AX TRANSVERSAL (C) (ARBORE MOTOR) - Arborele care extinde lungimea podului, utilizat pentru transmiterea cuplului de la motor la roţile de la fiecare capăt al podului.

TRAGERE LATERALĂ - Porţiunea din cablul de tracţiune al palanului care acţionează orizontal când cablurile palanului nu sunt acţionate pe verticală.

DESCHIDERE - Distanţa pe orizontală dintre centrele şinelor căilor de rulare.

RETUR CU ARC - Dispozitiv utilizat la un controler manual, comutator master sau buton pentru revenirea automată la poziţia neutră atunci când este eliberat de operator.

CUPLU CU ROTOR BLOCAT - Cuplul minim pe care un motor cu înfăşurare în scurtcircuit îl dezvoltă în stare de repaus, pentru toate poziţiile unghiulare ale rotorului, cu tensiunea nominală aplicată la frecvenţa nominală. Nu se aplică pentru rotoarele bobinate cu inele colectoare.

CUPLU DEFECŢIUNE MOTOR - Cuplul maxim pe care îl dezvoltă un motor cu înfăşurare în scurtcircuit sau cu rotor bobinat cu inele colectoare îl dezvoltă la tensiunea nominală aplicată la frecvenţa nominală, fără o scădere bruscă a turaţiei.

CUPLU SARCINĂ MAXIMĂ MOTOR - Cuplul dezvoltat de un motor electric (c.a. sau c.c.) pentru a-şi dezvolta puterea nominală la turaţia nominală de sarcină maximă.

CUPLU TRACŢIUNE MOTOR - Cuplul minim dezvoltat de un motor cu înfăşurare în scurtcircuit sau cu rotor bobinat cu inele colectoare pe durata perioadei de accelerare de la zero la turaţia la care survine cuplul de defecţiune. Pentru motoarele cu înfăşurare în scurtcircuit cu alunecare de 8% sau mai mare, cuplul de tracţiune, cuplul de defecţiune şi cuplul de pornire sunt toate egale şi survin la viteză zero.

CONTACT ÎNTRE BLOCURI - Contact fizic accidental între blocul de sarcină şi blocul superior sau o altă parte a căruciorului.

INIMA GRINZII - Placa sau plăcile verticale care leagă flanşa superioară şi cea inferioară sau plăcile de acoperire ale unei grinzi.

AMPATAMENT - Distanţa dintre centrele roţilor extreme ale podului sau căruciorului, măsurate paralel cu şina.

SARCINĂ ROATĂ POD - Forţa verticală (fără impact) produsă pe orice roată de pod de suma dintre sarcina nominală, greutatea căruciorului şi greutatea podului, cu căruciorul poziţionat pe pod pentru a crea maxim de sarcină.

SARCINĂ ROATĂ CĂRUCIOR - Forţa verticală (fără impact) produsă pe orice roată de cărucior de suma dintre sarcina nominală şi greutatea căruciorului.